Lonkka kuntoon

Googlailin tässä taannoin ja huomasin, että reilu kuusi vuotta sitten kirjoittamani blogi

Lonkalta meni-vuosi lonkkaproteesileikkauksen jälkeen (http://www.miksiliikun.fi/wp-content/uploads/2012/08/1.1LONKKAJULKAISUTIIHONEN.pdf) on edelleen erittäin suosittu. Tämä yllätti, vaikka olenkin saanut blogistani kiittävää palautetta melko runsaastikin vuosien aikana. Tässä joitakin esimerkkejä:

”Kirjoitan kiittääkseni sinua lonkkaleikkauksesta toipumisesta kertovasta blogistasi. Siitä on ollut minulle valtavasti iloa ja hyötyä, kun olen itse nyt kuntouttanut joulukuun 2016 puolivälissä leikattua jalkaani.”

”Tämä blogikirjoitus on minulla kulkenut kaverina oman kuntoutuksen tiimoilla. Palaan aina ajoittain lukemaan tiettyjä kohtia, nyt kiinnostaa etenkin aika jossa käydään läpi toipumista ja liikkumista 3 kk lonkkaproteesileikkauksen jälkeen.”

”Luin useaan kertaan toipumis- ja kuntoutumiskirjoituksiasia, ja ne olivat kyllä suuri innoitus ja rohkaisu itselleni. Ja suuri oivallus oli kirjata tavallasi kaikki pienetkin saavutukset ylös ynnä käyttämäni kipulääkkeet. Oli mukava seurata edistymistä.”

Tuo lonkkablogini loppui ensimmäisen vuoden jälkeen, joten ehkä on hyvä kertoa, että lonkkani on toiminut erinomaisesti yli seitsemän vuotta ja olen pystynyt harrastamaan liikuntaa ja urheiluakin normaalisti. Hiihdän, pyöräilen, kävelen, pelaan kerran viikossa sulkapalloa ja kesäaikaan jonkin verran jalkapalloa muiden liikkumisteni lisäksi. Hirveästi en juokse enkä hyppele, vaikka mitään estettä en leikatun lonkan vuoksi koe niihinkään.

Olen myös kuntouttanut syyskuussa 2017 leikatun olkapääni (supra spinatus melkein poikki ja osa hauislihaksen jänteestä katkaistiinkin) lähes täydelliseen kuntoon, joten kuntoutusasiat ovat olleet mielessäni. Blogissani tammikuussa 2018 kirjoitinkin väliraporttia olkapään kuntoutuksestani ( https://www.miksiliikun.fi/2018/01/16/vuoden-2017-ihmiskoe-aktiivisuus-ja-sen-mittaamisen-paradoksit/).

Leikattu olkapääni ja lonkkani toimivat edelleen hyvin, vaikka muuta kremppaa tietysti 59-vuotiaalla jo onkin. Hiihdin reilu 700 kilometriä. Olen myös jatkanut fysioterapeuttini suosittelemaa kuminauhajumppaa. Jätin kuminauhat roikkumaan niin, että voin niitä aina ohimennessäni venytellä. Vaimonikin on kiitellyt nauhoja käsiensä vahvistumisesta.

Suosittelen sitä samoin kuin lonkkajumppaani, joka yksinkertaisesti sisältää jalkojen nostoja eri suuntiin. Kummatkin jumpat pitävät nivelen yli menevät pienet lihakset ja jänteet kunnossa ja liikkuvuuden riittävänä. Teen samanlaisia jumppia myös nilkkaan ja polveen.  Olen huomannut hyödylliseksi sen, että lihaksia ärsyttää eri suuntiin menevillä liikkeillä, joissa joustetaan eli lihakset ovat aktiivisia eri suuntiin jäseniä liikuteltaessa. Tärkeintä on kuitenkin monipuolinen ja riittävä liikkuminen.

Hyvät, fysioterapeuttiset ohjeet lonkkakuntoutujille  löytyvät vaikkapa näiltä sivuilta: www.terveyskyla.fi/niveltalo  ja  www.lonkankuntoutus.fi/.

Asia, josta piti tässä kuitenkin kertomani, on, ettei kuntoutuksessa riitä se, että tietää, miten liikkua. Tärkeintä on tietää, miksi liikkuu ja miten liikkumiskokemuksista tehdään niin merkityksellisiä, että liikkumisesta tulee arkinen tapa.

Lonkkakuntoutujille ja heidän läheisilleen minulla on myös uusi vinkki: olen alkanut tuottaa materiaalia sivulleni Liikuttava ikämies, josta löytyy jatkossa runsaasti monenlaista materiaalia liikkumisen lisäämiseksi jokaisen omassa arjessa ja koko yhteiskunnassa (www.miksiliikun.fi/liikuttavaikamies/).

Olen myös kouluttanut fysioterapeutteja tästä aiheesta, jota ei juurikaan käsitellä hoitohenkilökunnan koulutuksessa. Koulutuksissa olemme käyneet läpi liikkumiskokemusten erilaisia merkityksiä ja niiden suhdetta liikkumiseen ja kuntoutumiseen.

Tästä kokonaisuudesta Merkitykselliset Kokemukset & kokemuksellinen oppiminen fysioterapeuttisen kuntoutuksen tukena  on tässä  paketti power point –dioistani. Uskon, että niistä on hyötyä sekä ammattilaisille että kotikuntoutujille .

Tiihonen_kokkuntoutus_osa1_perusideat,

Tiihonen_kokkuntoutus_osa2_helpostitietoa

Tiihonen_kokkuntoutus_osa3_kokkäyttö

Tiihonen_kokkuntoutus_osa4_tulkintoja

Tiihonen_kokkuntoutus_osa5_lonkkablogi

Tiihonen_kokkuntoutus_osa6_koulutus

Ei siis muuta kuin liikkumaan & lonkka kuntoon!